Volg Joh.Schol op Twitter, Facebook Of Linkedin
HISTORIE
RECENT WERK
WERKEN BIJ...
CONTACT
Joh.Schol B.V.
Kalf 33 D
1509 AB Zaandam
075 - 616 20 70
Historie

Wat tegenwoordig op ponton wordt uitgevoerd, werd vroeger op aan elkaar gekoppelde dekschuiten gerealiseerd. Omdat de kranen van toen nog geen zwenkmogelijkheden hadden, was het van groot belang dat de schipper de schuiten in één keer goed positioneerde om de hijswerkzaamheden te verrichten. Hier werd  bij de Duyvis fabriek en Aurora Gerkens een ketel door het dak en door de gevel naar binnen gehesen.

Inhijsen van een tank met 2 kranen was toen al de normaalste zaak van de wereld. Eenmaal binnen werd de tank met kettingtakels en een hoop spierballenvertoon op zijn plek gezet. Links op de foto, Johan Schol senior.
Toen was geluk nog heel gewoon!  Kon de kraan het niet tillen? Dan werd er een zware vrachtwagen geladen met zand of schroot opgetrommeld en aan de bumper van de kraan vastgezet. Ook arbo omstandigheden waren niet zoals wij die nu kennen. Op de foto waarvan de 3e persoon van rechts Johan Schol senior is, werden helmen en veiligheidsschoenen niet gebruikt. Werk Koogerbrugsluis.

Één van de specialiteiten waar Joh. Schol B.V goed in was en tot op heden nog steeds is, was het geheel transporteren van panden. De panden werden in haar geheel opgevijzeld en/of gehesen, met kranen door de stad gereden, of op transport gezet.

Door de jaren heen is het vakmanschap waar Joh. Schol B.V om bekend staat van vader op zoon met de paplepel ingegoten. Hier wordt een grondverzetmachine geborgen onder het toeziend oog van vader Johan Schol senior (links) en het kleine knaapje Johan Schol junior.

Langzaamaan werd het kranenpark van Joh. Schol B.V moderner. Hier een 25 tons Kato met dubbele lier. Hierdoor werd het inhijsen en kantelen van ketels een stuk makkelijker.

 

 

 

 

Het slopen van een schoorsteen met een 30 tons Kato in Westzaan.


01-Jun-11 16:27
Joh Schol B.V nu ook te volgen op Facebook. Klik het linkje aan en like ons.